O stateczności jachtu decyduje wiele czynników. Często zapomina się o takich jak maszt i takielunek. Środek masy znajduje się tutaj wysoko ponad powierzchnią wody oraz jachtu, czyli pokładu. I tu pojawia się problem, bo można sporo stracić na stateczności jachtu. Trzeba doprowadzić do kompensacji.

Znaczenie momentu bezwładności w żeglarstwie

porady żeglarskieStateczność kompensuje się wysokością masztu. Każdy dodatkowy kilogram na takielunku musi zostać skompensowany. To z kolei powoduje, że jacht staje się cięższy, a jeśli jacht jest cięższy, to staje się również wolniejszy. Dla celów turystycznych nie jest to aż tak widoczne. Tu jednak częściej pomija się inny czynnik, jakim jest moment bezwładności. Moment ten jest bardzo ważny w prowadzeniu jachtu. Jacht, który posiada spory moment bezwładności, wejdzie w fale, a jego dziób nie zostanie znacząco podniesiony. Niewielki moment bezwładności powoduje tylko nieznaczne zanurzenie w fali. Takie porady żeglarskie są naprawdę przydatne – zarówno jeśli chodzi o żeglowanie śródlądowe jak i morskie. Jeśli moment bezwładności jest niewielki, to małe będą również opory falowe, tarcia kadłuba w przeciwieństwie do jachtu z dużym momentem bezwładności. Moment bezwładności wcale nie zależy od tego, czy jacht jest ciężki czy lekki. Nie jest to czynnik decydujący. Ciężkie elementy warto umieszczać jak najdalej od środka obrotu jachtu.

Każdy może wyciągnąć stosowne wnioski z tych porad – a już na pewno osoby zajmujące się regatami. Muszą oni szczególnie zastanowić się nad wyposażaniem swojego jachtu. Dla nich liczą się jak najlżejsze elementy zabudowy, ale też okuć jachtu. Ważny jest także optymalny wybór masztu. Udział masztu w wyniku momentu bezwładności wynosi aż 40%, więc warto przykuć szczególną uwagę właśnie do tego elementu wyposażenia łodzi.

Kategorie: Sport